Hello! Goodbye...

19 maart 2017 - Abel Tasman National Park, Nieuw-Zeeland

Vandaag ben ik op de helft van mijn reis door Nieuw Zeeland. Gisteren heb ik tijdelijk afscheid genomen van Pjirkje waar ik de eerste twee weken mee heb gereisd. Maar ik heb ook afscheid genomen van my new friend from Wales, Llio. Vandaag is Gabrielle uit Amsterdam ook vertrokken om doormiddel van liften het Zuider Eiland te verkennen. Maar alleen ben je niet op de stray bus. Deni uit Zweden/Maleisie, Tijn uit Nederland, Sky uit Australië, Ben uit GB en vele anderen zijn er nog. Mensen die reizen zijn bijna allemaal vriendelijk en sociaal en zijn graag elkaars gezelschap.

Hier in Nieuw Zeeland is wandelen de manier om de schoonheid van dit land te ontdekken. Maandag 13 maart hebben we een wandeling van ongeveer 10 km gemaakt. Dinsdag 14 maart hebben we de Tongariro crossing gelopen van 19,4 km gelopen. Het was een pittige wandeling. Het eerste uur was nog wel goed te doen door het heuvelachtige landschap. Na een uur gingen we een steile berg op. Daar had ik het zwaar mede omdat ik verkouden was. Tussendoor pakten we rust momenten om bij te komen van de pittige wandeling. Boven aan de berg was er een fantastisch uitzicht over o.a. het zilveren meer en de verschillende bergen. Zeker een aanrader. De terugweg was ook pittig. We moesten weer steil naar beneden door een zandpad. Na zo’n 13 km hadden we het zware gedeelte gehad en konden we rustig naar de uitgang wandelen. Helaas ging ik waarschijnlijk door vermoeidheid 3 km voor het einde door mijn enkel… Knie open en broek gescheurd. Met Pjirkje haar zakmes hebben we beide pijpen van mijn nieuwe afrits broek stuk gescheurd en ben ik uiteindelijk voorzichtig naar de uitgang gewandeld. Nu kan ik weer met trots terug kijken op deze prestatie maar op dat moment was het toch een zuur einde van een bijzondere ervaring. Gelukkig viel de kneuzing van de enkel later mee.

Momenteel ben ik in het Nationale park Abel Tasman. Vernoemd naar onze landgenoot! De eerste dag ben ik samen met Llio gaan kajakken. Niet zo simpel als het lijkt maar we hebben genoten van het uitzicht op de mooie kust van het Abel Tasman. We hebben zeehonden gespot onderweg en hebben geluncht op een strand aan de kust.

De tweede dag ben ik samen met Gabrielle en Aurelie(België) met een watertaxi vertrokken naar Bark Bay. De skipper voer ons langs een baby seals en langs prachtige stranden naar Bark Bay. Bark Bay ligt zo’n 25 km vanaf het begin van de track. Ik durfde deze volledige wandeling van 25 km niet te maken. Daarom heb ik van Anchorage een watertaxi terug geboekt. Dit was nog een wandeling van 12 km. Het was een heerlijke wandeling door bossen en langs prachtige stranden. Het was heerlijk om weer zo’n wandeling te maken. Gabrielle en ik hebben het voornemen dit in Nederland ook vaker te gaan doen. Pieter pad? Nijmeegse vierdaagse? Ik beloof nog niks! ;-)

Vandaag heb ik voor het eerst sinds ik hier ben uitgeslapen in mijn 4 persoons tent op het terrein. Ik heb heerlijk geslapen ondanks dat ik vannacht wakker werd van een bug op mijn gezicht. De rest van de dag relaxen met een boek op schoot in de zon. De zon schijnt eindelijk dus daar ga ik van genieten!

1. Yvonne Vermist:
    19 maart 2017
    goedemiddag Anita ! Prachtige foto's en mooi verslag, zo kunnen we lekker meegenieten in druilerig Nederland. Groetjes !
  2. Jonina:
    19 maart 2017
    Allemaal heel herkenbaar en bijna precies dezelfde foto's van Tongariro crossing. Je bent zo te lezen lekker aan het genieten!
  3. Jan Veenstra:
    19 maart 2017
    Ziet er allemaal heel best uit! Mooi verslag ook. Doe je goed Anita!!
  4. Rinus:
    Hoi Anita. Zo te lezen geniet jij met volle teugen
    En wat jij mooie foto's gemaakt
    Hoe is het net je enkel
    Wat lopen jullie veel kilometers
    Wens je nog een goede reis verder
    Lieve groetjes Rinus
  5. Hieke:
    Poppie! Wat een avonturen en wat een prachtig landschap! Dikke tut Hieke
  6. Baukje:
    19 maart 2017
    Hoi anita. Wat een prachtige reis en wat mooie verhalen. Hoe ist nu met je enkel?. Dikke tut dien mem
  7. Baukje:
    19 maart 2017
    Hoi anita. Wat een mooie reis en mooie verhalen. Hoe ist met je enkel?? Dikke tut dien mem
  8. Hillie plantinga:
    19 maart 2017
    Ik zie dat je volop aan t genieten bent, en wat een pracht reisverhaal en prachtige foto's, blijf maar heerlijk genieten meid ! tot horens.
  9. Sogie:
    19 maart 2017
    Super mooie foto's! Fijn dat je het zo naar je zin hebt :)
  10. Tineke:
    19 maart 2017
    Wauw zit er prachtig uit allemaal.
  11. Henriet Planjer:
    19 maart 2017
    Mooie foto's en verhalen!l Het is duidelijk dat je geniet!
  12. Baukje:
    19 maart 2017
    Bijzonder zegt sytske. Groetjes van haar.
  13. De heer.M Gorter:
    Hoi hoiii .
    Man man man heb eve die lange (hele) verhalen van je gelezen en foto,s even bekeken maar mooi hoor .
    Juh hebt ook een mooi land uit gekozen om rond te reizen vind ik
    Oja was juh me adres kwijt geraakt ?? Heb namelijk nog geen kaartje door de brievenbus gehad
    Hoe ist met je enkel nu?
    Nou sgat kalm aan en nog veel plezier he .
    Dikke tuut Gorter (ex)
  14. Nienke:
    19 maart 2017
    Goed bezig Anita, met al dat wandelen! En wat heb je al veel gezien! En dit is pas het begin van je reis...!! Veel plezier verder in het prachtige New Zealand!! Dikke tût
  15. Esther:
    20 maart 2017
    Echt onwijs balen van je enkel, maar wow wat een verhalen en belevenissen!
  16. Wendy van de Velden:
    20 maart 2017
    Heerlijk om je verhaal te lezen en de mooie foto's te bewonderen. Hoop dat je snel helemaal geen last meer hebt van je enkel. Kus uit een herfstachtig Nederland x
  17. Saskia:
    20 maart 2017
    Jaloers! Maar met jou verhalen en foto's ben ik er ook weer even! Veel plezier en als je een harpist op de markt van Nelson ontmoet doe haar de groeten!
  18. Nienke S:
    21 maart 2017
    Leuk om al je belevenissen te kunnen lezen! Heel veel plezier met op je tocht der tochten!
  19. Anita:
    30 maart 2017
    Hoi Anita, wat een geweldig mooie ervaringen! Zuider eiland is echt super mooi maar Australie ook alleen anders! Vanuit Sydney per ferry naar Manley is er mooi en leuk om daar te zijn! Verschillende stranden en mogelijkheid tot prachtige wandelingen. Spreek uit ervaring. Nog heel veel plezier!!!