Bali: Voluntering part 2

7 juni 2017 - Bali, Indonesië

Na twee en een halve week heb ik afgelopen zaterdag afscheid genomen bij mijn vrijwilligerswerk.

In deze weken heb ik Engelse les gegeven en spelletjes gespeeld met de kinderen. Zoals jullie konden lezen in mijn eerste blog was ik geschokt door het grote verschil met de Nederlandse cultuur. De schok is gebleven en ik heb er wel eens een nacht minder door geslapen. Mijn mede vrijwilliger kreeg buiktyfus en in het kindertehuis waren 4 kinderen ziek van de 13 kinderen die er waren. Alle kinderen hadden luizen en liepen met kleren met de scheuren erin. De hygiëne was slecht en in overleg met de vrijwilligers organisatie heb ik het besproken met het echtpaar wat het kindertehuis runt. Helaas viel dit advies niet zo goed. Vooral de vrouw was erg van slag. Ze gelooft niet in zorgen en gelooft erin dat je zorgen maken een teken van wantrouwen is naar God. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat we vooral wilden helpen door mee te denken. Door samen te werken. Ze is in tranen de kamer uit gelopen. Ze heeft 24 uur nauwelijks met mij gesproken. Dit vond ik erg moeilijk want ik had zo’n goede band met haar opgebouwd. De volgende dag heb ik het met haar uitgesproken. Voor mezelf heb ik toen besloten om het verschil in gewoontes en cultuur voor dat moment te laten voor wat het is. In deze korte tijd kan ik niet alles veranderen om dit kindertehuis naar een hoger niveau te tillen. Niet alleen Engelse les maar ook adviezen op het gebied van hygiëne, gezondheid, ontwikkeling van de kinderen en emotionele zorg. Ik hoop dat de opvolgers die langer blijven hier iets mee kunnen samen met begeleiding van de vrijwilligers organisatie.

Ondanks de moeilijke dingen die ik heb gezien daar heb ik een bijzondere tijd gehad. Kinderen die heel bijzonder zijn en ik zo veel meer gun! Ik werd me bewust van hoe goed we het in Nederland hebben. Hoe goed ik het heb. Ik ben erachter gekomen hoe leuk ik kinderen vind om mee te werken maar misschien te emotioneel ben voor deze doelgroep. Ik hoop ooit terug te gaan en te zien dat het beter gaat op dit project en ze daardoor meer kansen krijgen in de toekomst.

1. Esther:
    7 juni 2017
    Weer een enorme ervaring rijker, en een mooi doel voor een volgende reis!
  2. Rinus:
    7 juni 2017
    Hoi Anita.
    Ik vind het ook een groot verschil van wat eerst hebt meegemaakt waar alles zoals je al schreef dik in orde was en nu dit.
    Ik hoop dat die andere vrouw gauw weer beter wordt.
    Laten we hopen dat het daar waar je bent in de toekomst beter wordt .
    Het is niet best dat de mensen daar niet willen luisteren.
    Groot gelijk dat je het zo laat ondanks dat je wel blijft mee helpen ik vind het een grote prestatie petje af voor jou
    liefs rinus xxx
  3. Berga:
    8 juni 2017
    Ook ik heb veel respect voor de wijze waarop jij ermee om gegaan bent. Lijkt mij heel moeilijk ook om te zien. Ook het verschil in cultuur proef ik hierin terug. Je bedoelt het zo goed en dan krijg je te maken met een vrouw, die zo anders leeft en voelt. Jammer dat ze jou niet heeft begrepen.