Traveling with Amanda

25 juni 2017 - Bali, Indonesië

Na 2,5 week vrijwilligerswerk vertrok ik zaterdag 3 juni terug naar Kuta om Amanda te ontmoeten. Het afscheid was liefdevol. Ik kijk terug op bijzondere weken. Het was zwaar maar ik heb enorm genoten van de liefde en het gezelschap van de kinderen en Rusty en Pakmus. Het gaat daar niet zoals we in de westerse wereld maar de intentie is goed. Hun waardering voor mij was groot. Hopelijk kunnen nieuwe vrijwilligers kleine veranderingen brengen zodat de kinderen kunnen opgroeien tot slimme en sterke kinderen. Misschien keer ik nog terug in de toekomst om te kijken hoe het daar nu gaat.

Bali is een klein eiland. De afstand was 73 km maar we doen er 4 uren over. Dit omdat de wegen slecht zijn en je bijna niet sneller dan 50-60 kan rijden. Maar ook omdat er ontzettend veel verkeer is in en rondom Kuta en Denpasar. Ze kunnen hier nog wel wat verbeteren aan de wegen… Na 4 uren kom ik aan bij mijn hotel waar ik Amanda zie! Fijn om haar na 3 maanden weer te zien en ik heb er zin in om een nieuw avontuur aan te gaan met haar. Het eiland ontdekken. Ik heb vanaf nu nog ongeveer 5,5 week en zij heeft nog 3 weken. Het is dus even puzzelen hoe we dit gaan doen.

Kuta: We zijn twee nachten in Kuta gebleven. De eerste nacht moesten we vieren met een paar drankjes. We zijn uit gegaan in de gezellige barretjes en uiteindelijk beland in de Skygarden. De discotheek van Kuta. Hele mooie discotheek met verschillende lagen met verschillende muziekstijlen. We hebben een heerlijke avond gehad. Daarnaast hebben we in Kuta genoten van heerlijke massages en hebben we geshopt en heerlijk gegeten. Het strand is hier niet erg mooi dus daar zijn we uiteindelijk niet geweest.
Seminyak: We hadden gehoord dat Seminyak the place to be is vlak bij het vliegveld. Ik moest mijn visum deze dagen verlengen dus daardoor moest ik ook in de buurt van het immigratiebureau blijven. Het verlengen duurde namelijk 4 dagen.
In Seminyak hebben ik dus dingen geregeld en heerlijk geslapen in ons fijne hotel. Het strand was 30 minuten lopen wat ook weer een beetje onhandig was. Het is moeilijk om de afstanden in te schatten als je je hotel boekt. Advies zou ik nu wel goed kunnen geven waar te verblijven dicht bij het vliegveld.
Seminyak heeft gezellige eettentjes leuke winkeltjes en heel veel massageplekken. Op het strand zijn leuke restaurantjes waar je de zonsondergang kan zien vanaf het strand. Dit was één van de hoogtepunten van Seminyak. Desondanks waren Amanda en ik beide nog niet onder de indruk van Bali. Waar zijn de mooie plekken???
Ubud: Voordat we naar de Gili’s gingen wilden we eerst naar Ubud. We zijn vrijdag 9 juni naar Ubud vertrokken om daar 4 nachtjes te verblijven. We hebben een scooter gehuurd en zijn naar een tempel geweest en zijn bij de rijstvelden geweest. De Monkeyforest was een bijzondere ervaring waar een aap moeiteloos de rits van mijn rugzak open maakte. Paniek! Dat hij mijn desinfecteermiddel meegenomen had was nog tot daar aan toe. Maar de rest van mijn tas mochten ze toch echt niet meenemen! Alle spullen in 1 vak en een slotje erop. Dat ze een aantal keer een voorbijganger in hun been of hand beten was ook niet iets wat de paniek minder maakte. Amanda en ik waren snel klaar en zijn naar de uitgang gesnelwandeld. Samen met Rachel heb ik de locale markt van Ubud bekeken. Rachel sliep in onze kamer in het hostel. Daar hebben we nog enkele dagen mee doorgebracht. Een gezellige leuke meid uit Utrecht. De leuke mensen zijn toch vaak één van de hoogtepunten uit mijn reis. Daarnaast heb ik een aantal Yoga lessen gehad in Ubud. The Yogabarn is de het Yogacentrum van Ubud waar je verschillende soorten Yoga hebt. Ik heb er twee geprobeerd. Dat was echt heerlijk maar ook erg zwaar. Ik verwacht na Amanda haar vertrek daar nog terug te keren om nog een paar dagen Yoga te doen. Na Ubud door naar de Gili’s!
Gili Eilanden: De Gili’s is hoort bij Lombok en niet bij Bali. Er wonen vooral moslims op dit eiland en het is Ramadan. Alle kroegen gaan dicht om 12 uur uit respect voor de ramadan. Dit wordt een lekker rustige week op de Gili’s.
 In de ochtend werden we met een busje naar de haven gebracht van Bali waar we met een boot 2 uren onderweg waren naar Gili Trawangan. Gili T is het drukste en het party eiland van de Gili’s. Helaas hadden we de eerste twee dagen veel regen en konden we de schoonheid van het eiland nog niet zien. Tijd voor een massage en lekker eten! Toen op dag 3 de zon scheen, hebben we een fiets gehuurd en hebben we heerlijk op het strand gelegen. Wat een bijzonder mooi eiland! Geen auto’s of scooters te bekennen. Paard en wagen en de fiets zijn daar het vervoersmiddel. Amanda en ik zijn beide enorm verbrand toen er eindelijk zon was. Ook Rachel (die ik had ontmoet in Ubud)was ondertussen aangekomen op het eiland en was zo rood als een kreeft. Aftersun smeren en die avond vroeg op bed. De zon is scherp en de stranden prachtig wit. Het recept voor een intense verbranding. Een les om in het vervolg goed te smeren. Die avond nog een lesje Yoga en lekker eten bij een goed Italiaans restaurant. Dag 4 zijn Amanda, Rachel en ik gaan snorkelen rondom de Gili’s met een georganiseerde trip. Na Australië had ik de smaak te pakken. We zagen verschillende soorten vissen en weer een enorme zeeschildpad. Goed insmeren zodat we niet voor de tweede dag verbranden. Op de boot ontmoeten we Tjerk uit Nederland en Justin uit Zuid Korea. We sluiten de dag af met een drankje. Die avond eten we op de avondmarkt een traditioneel Indonesische maaltijd voor ongeveer 2,5 euro. Sharon is intussen aangekomen en sluit ook aan die avond. (Sharon heb ik in Australië ontmoet). Nog een drankje bij de Sama Sama regae bar. Alles samen was dit één van mijn favoriete dagen in Indonesië. De Gili’s is hoort bij Lombok en niet bij Bali.
De volgende dag gaan we nog een dagje op het strand vertoeven. Amanda probeert voor de eerste keer te surfen. Ik blijf lekker aan de kant liggen om dit te aanschouwen. Die avond gaan we lekker vroeg naar bed. De volgende dag vertrekken we naar Gili Air.
Gili Air is het kleinere relax eiland van de Gili’s. Dat doen we daar dan ook vooral. Relaxen. We blijven 2 nachten. 1 volle gedag wandelen we over het eiland en liggen we lekker op de mooie stranden van dit eiland. Die avond kijken we een film op het strand. Beauty and the beast. Een heerlijk eiland waar ik eigenlijk wel langer had willen blijven. We gaan door naar Canggu.
Canggu is de plek om te surfen voor beginners. Het weer is niet super deze dagen en we rijden rond op een scooter en ontdekken de omgeving. We zoeken uit waar we een surfles kunnen nemen voor de volgende dag. Amanda en ik nemen samen een surfles. Amanda staat al redelijk snel op het bord. Leuk om te zien. Ik daarentegen heb gelukkig andere talenten. In de eerste 3 kwartier sta ik een paar keer op het bord. Daarna val ik alleen nog maar. Waarschijnlijk te moe waardoor het me niet meer lukt. Op Bali is mijn conditie niet bepaald vooruit gegaan. Het was desondanks een leuke ervaring en ik wil het eigenlijk nog wel een keer proberen in de komende 2,5 week die ik nog heb hier op het eiland. Die avond doen we samen met Sharon een borrel. Het wordt een latertje… Ook die avonden moeten er natuurlijk tussen zitten. Het is onze laatste avond in Canggu en vertrekken de volgende dag na 4 uurtjes slapen naar Sanur voor Amanda haar laatste 3 dagen op Bali.
Sanur: In Sanur willen nog een beetje relaxen en tannen. Helaas liepen we over een lelijk strand waar we niet echt een plek hadden om te zonnen. Dus we boeken een dagje raften voor vrijdag 23 juni. Raften was een leuke ervaring en we hebben ons kapot gelachen. Ik zat voorin want de grootste moest voorin… En bedankt. Meerdere malen val ik voor of achterover in het rubberbootje. Halverwege knallen we tegen een steen aan en loopt onze boot vol met water. Ook daar konden we wel om lachen. Van te voren leek het erg spannend maar het was een leuke ervaring en fijn om weer iets actiefs te doen tijdens deze vakantie. Die avond zijn we alle 3 kapot en liggen we dan ook weer vroeg in ons bed. De laatste dag voor Amanda liggen wel lekker op het strand. Nu op het goede gedeelte van Sanur. Sanur is een leuke plek als je weet waar je moet zijn. Het is er wel erg rustig en saai. Geen plek om nog langer te blijven.

Zaterdag 24 juni is de laatste dag met Amanda aangebroken. Wat is de tijd snel gegaan. Aan de ene kant is het ook wel leuk om weer alleen verder te gaan maar met Amanda reizen is erg gezellig dus vandaag heb ik toch wel een beetje liefdesverdriet dat ze weg is. Ik had haar graag nog even bij me willen houden. Ik heb nog maar 5 weken te gaan en dan ben ik al weer op Nederlandse bodem. Dus Amanda; Ik zie je snel weer! Ik ben al bijna 4 maanden onderweg. Nog 2,5 week Bali en dan vertrek ik naar Maleisië voor mijn laatste 2 stops. Vandaag ben ik samen met Sharon naar Uluwatu vertrokken. Groetjes voor iedereen vanaf het mooiste plekje van Bali! Uluwatu!

1. Rinus:
    Hoi Annieta
    Wat een verhaal en wat een beleving met al die culturen.
    Wens je nog veel reisplezier liefs rinusx.xx
  2. Baukje:
    hoi anita
    wat weer een prachtig geschreven blog.
    nog veel plezier de laatste weken

knuffel je moeder
  3. Esther:
    25 juni 2017
    Heerlijk dat je de laatste weken nog zo kan genieten! Jasmijn is inmiddels ook van de yoga dus wie weet kunnen jullie in Nederland samen
  4. Sylvia:
    26 juni 2017
    Heerlijk weer om wat van je reiservaringen te horen.
    Nog veel plezier xxx