Maleisië en Singapore

8 augustus 2017 - Bali, Indonesië

Ik ben geëindigd met mijn vorige blog op Bali. Ik vervolg mijn reis in Maleisië.

Maleisië: Na Bali was Maleisië pittig en niet in de positieve zin.De mensen zijn niet allemaal even vriendelijk. Sommigen keken je niet aan en anderen begonnen hard te zuchten als je hun een vraag stelde. Het klimaat was weer een stukje heter waar ik ook erg aan moest wennen. Gelukkig ontmoette ik snel weer de leukste mensen het uiteindelijk ook weer een bijzondere tijd was.
Kuala Lumpur: Ik vond Kuala Lumpur een grijze grauwe stad. Ik heb de high lights bezocht en heb zo snel mogelijk een andere locatie bezocht. Zaterdag 15 juli ben ik naar Langkawi gevlogen. Een eiland aan de noordwest kust van Maleisië. Op de grens van Thailand. Een prima eiland om een paar dagen te verblijven en dat heb ik dan ook gedaan. Op de scooter heb ik samen met een Franse man het eiland verkend. Mooie stranden en lekker eten. Het was aan de linkerkant van Maleisië regenseizoen dus het weer wat niet fantastisch.
Perhentian Island: Na 4 nachtjes ben ik met de nachtbus naar de Perhentians vertrokken. De meest comfortabele nachtbus die ik tot nu toe tijdens mijn reis heb meegemaakt. Dan merk je dat Maleisië één van de meest ontwikkelde landen is. De Perhentians is een eilandengroep aan de oostkust van Maleisië. Het is een bijzonder eiland met mooie stranden en enorm helder water! Ik moest echter wel weer back to basic. Overal ligt zand en weer 5 dagen douchen met koud water… Hier breken de laatste relax dagen aan.  Zonnen, eten, drinken en slapen.
De Perhentian’s zijn bijzonder mooie eilanden. Na een aantal dagen zal je je wel vervelen als je niet aan duiken doet. Voor de duikers is dit geloof ik de goedkoopste plek om je padi te halen.
Na de Perhentian’s ben ik met de bus terug gegaan naar Kuala Lumpur om de volgende dag naar Malacca te vertrekken.
Aangekomen in Kuala Lumpur was mijn gevoel nog steeds hetzelfde. Kuala Lumpur is mijn stad NIET!
Malacca: Malacca is ooit onder het bewind van de Nederlanders geweest. Dat kan je nog zien aan de stijl van de gebrouwen en de grachten. Ik voelde me daar dan ook meteen thuis. Mijn favoriete plekje in Maleisië. Leuke restaurantjes langs het water waar je wat kan eten. Daarnaast voor het eerst echt oprecht aardige locals ontmoet. Wat een verademing na 2 weken mensen te hebben gezien die je nauwelijks aan kijken als je ze wat vraagt. Het waren daardoor nog 2 leuke dagen en nachtjes daar.

Als ik heel eerlijk ben zou ik Maleisië niet aanraden. En dit vooral om de mensen. Sommigen zeiden dat het binnenland vriendelijker is. Dat is de moeite waard om te ontdekken. Ik vond echter Indonesië en Thailand net zo mooi met veel aardigere mensen. Ik weet mijn keuze wel voor de toekomst.

Singapore: 27 juli vertrek ik 13.00 uur met de bus naar Singapore. De goedkoopste optie om te reizen. Ook de comfortabelste. Weer een fantastische bus waar we mee reizen. We zouden na ongeveer 5 uren aankomen. Bij de grenscontrole duurt het alleen allemaal iets langer dan verwacht. Dus kom ik rond 9 uur aan in mijn nieuwe hostel.
Vrijdag 28 wandel ik door de hele stad heen. Gedeeltes doe ik met de metro wat erg makkelijk en enigszins goedkoop is. Zodra het kan loop ik met het zweet overal door de stad heen. Zo zie het meeste. En dat zie ik dan uiteindelijk  ook de bijzonder mooie plekjes van Singapore. De hoge gebouwen en een mooi modern park. In de avond ga ik nog met een Alica naar een lasershow op het water. Een mooi einde van mijn avontuur van de afgelopen maanden. Zeker een stad die je een keer gezien moet heb

1. Rinus hielkema:
    8 augustus 2017
    Dit was een ervaring wat je niet gewend was en toch zo te lezen heb je genoten van de reizen en van de mooie stranden enz .is dit het laatste land en ga je dan weer naar Nederland ? Tot horens liefs rinus
  2. Gonny:
    10 augustus 2017
    Je had Heleen tegen kunnen komen in Singapore.... zij was met haar gezin ook rond die tijd daar!
    Je hebt wel een fantastische tijd gehad al met al. Wat een avontuur!