Chapter 2 is ending

17 mei 2017 - Bali, Indonesië

Na 6 weken vlieg ik vandaag naar Bali Indonesië en ben ik al weer op de helft van reis. De eerste 2,5 maand zijn super snel gegaan en ik kijk uit naar mijn tweede helft van mijn reis.

​Na Noosa ben ik vertrokken naar Rainbow Beach. Klinkt leuk maar niet een erg bijzonder plaatsje. Vanaf daar ga ik met een 4 weel drive tour naar Fraser Island. Maandag 1 mei vertrekken we vroeg om naar Fraser Island te rijden. Over de stranden en door de regenwouden rijden we het eiland over. Fraser is het grootste zandeiland ter wereld. We slapen 2 nachten in een tent op het eiland. Het is een bijzonder eiland met mooie meren en mooie stranden. De groep was echter erg jong. Er was weinig sfeer en dat maakte de trip iets minder dan vorige ervaringen. Veel van de groep hadden hetzelfde gevoel. Het was een oké trip maar ik had er persoonlijk meer van verwacht. 3 mei kwamen we weer aan in Rainbow Beach. Die avond hebben we met een klein groepje gegeten en film gekeken. Dit was een avond die eigenlijk leuker was dan de hele Fraser trip. Als ik het over zou doen dan zou ik het eerder met een paar leuke mensen doen en zelf een 4wd huren.

Donderdag 4 mei vertrek ik met de nachtbus naar Airlie beach. De nachtbus was heftig maar gelukkig heb ik wel wat uurtje slaap kunnen pakken. we zitten rond de 12 uur in de bus. In Airlie beach aangekomen besluit ik een privé kamer te nemen en om een goede nacht te slapen. Toevallig kom ik Carolin tegen in het restaurant wat bij het hostel zit en we delen de privé kamer! Airlie beach is zwaar getroffen de de cycloon. Veel winkels zijn nog dicht en er valt weinig te beleven. Het hostel is wel erg fijn en het is leuk om Carolin weer tegen te komen die ik in Noosa heb ontmoet. Die avond kook ik zelf weer eens een gezonde maaltijd en ga ik vroeg mijn bed in.

De volgende dag vertrek ik met de zeilboot de Mandrake naar de Whitsundays. Een eilandengroep bij de Great Barrier Reef. Op advies van de organisatie en het hostel koop ik pilletjes om niet zeeziek te worden. Dat was een goed advies. We zitten met 14 passagier op de boot en 2 crew leden. Laura en Craig. Er zitten weer veel Duitsers op de boot. Die zijn hier in grote getalen en die hebben soms de nare eigenschap om continue in het Duits tegen elkaar te praten. Laura vertelt echter de regel dat we allemaal Engels moeten praten zodat we elkaar allemaal kunnen verstaan. We vertrekken rond 15.00 uur het water op. Helaas begint het rond 16.00 uur te regenen en het stop eigenlijk niet meer tot de dag daarop. Er is weinig plek om in de boot te zitten en op het dek word je zeiknat. Veel mensen hebben last van zeeziekte. Ik had daar niet heel veel last van behalve als ik in de boot ging zitten. Je werd echter zeiknat en koud als je op het dek ging zitten. Iedereen voelde zich een beetje gevangen op de boot. De volgende dag ging we naar de Whitsunday stranden. Dat was bijzonder maar erg nat waardoor ook dat een beetje worstelen was. Halverwege de dag kwam de zon erdoor! Genieten! Dat is wat je wil als je op de zee zit! Ik heb voor het eerst succesvol gesnorkeld en dat was erg bijzonder om te doen. Helaas heeft de cycloon het water erg troebel gemaakt en kon je niet heel veel zien. Dat is erg jammer maar het was een erg bijzondere ervaring. Die avond doen we spelletjes en drinken we allemaal een borrel aan boord. Het was uiteindelijk een bijzonder leuke dag! Dag 3 snorkelen we nog 1 keer in de vroege ochtend en komen we rond 12 uur weer aan in Airlie beach. Het was een bijzondere trip maar met regen op een kleine boot zonder douche is het wel heftig. Desondanks had ik het niet willen missen.

Na dit avontuur vertrek ik dinsdag 9 mei naar Townsville om vanaf daar met de ferry naar Magnetic Island te vertrekken. Eigenlijk mijn favoriete plek van de oostkust. Magnetic Island is een klein eilandje met zo'n 3000 inwoners. Ik verbleef in een hostel waar de walibi's en andere wilde dieren over het terrein liepen. Erg bijzonder. Helaas verbleef ik hier maar 2 nachtjes. Op woensdag 10 mei beginnen we met een tour in de koala sanctuary. Ik houd enkele dieren vast en krijg een hagedis op mijn hoofd. Als einde kreeg ik een slang om mijn nek. De anderen konden ook een Koala vast houden maar dat heb ik deze keer niet gedaan. Ik was al op de foto geweest met een Koala op Phillip Island.
​Na twee uren ging ik me klaar maken om samen met Carolin en Julien(Fransman) het eiland te verkennen. We hebben een rustig strandje bezocht en we hebben en lange wandeling gemaakt om rockwalibi's te voeren. Tijdens deze wandeling kwamen we 2  wilde Koala's tegen in de bomen! Bijzonder! Uiteindelijk hebben we de rockwalibi's kunnen voeren. We zouden nog naar een uitkijkpunt om de zonsondergang te zien maar we kwamen in tijdnood en zijn daar niet meer aan toe gekomen. Die avond kook ik een gezonde maaltijd voor mezelf en geniet van de rust in het hostel wat meer een bungalow park is. De volgende dag doe ik hetzelfde en neem ik samen met Marc (Spanjaard) de bus naar Townsville om daar te lunchen in een Ierse pub. Ook Townsville leek een leuk plekje waar ik uiteindelijk geen tijd heb doorgebracht. In de middag vertrek ik met de bus naar Cairns. Mijn laatste Greyhound rit van 5 uur...

​Cairns is mijn eindbestemming. Onderweg naar mijn hostel loop ik langs een bar waarvan de naam me bekend voor komt... Ik kijk naar binnen en ja hoor! Daar staat Rianne Kuiper achter de bar! Rianne Kuiper is mijn oude buurvrouw in Joure. Zij is nu al meer dan een jaar in Australië en verblijft sinds een tijdje in Cairns. We hopen elkaar die week nog uitgebreider te kunnen spreken.
Die avond heb ik afgesproken met iemand die ik ontmoet heb ik Melbourne. De temperatuur in Cairns is hoog en we genieten van het weer. De eerste 24 uur relaxen aan het zwembad. Die avond gaan we uit eten en doen we daarna nog een borrel in de bar waar Rianne werkt. De volgende dag weer een relax dag. De cocktail van gister is de volgende dag nog te voelen.
​Zondag 14 mei ga ik met een boot naar de Great Barrier Reef waar ik voor de tweede keer ga snorkelen. De boot is iets minder sociaal en ik maak voor het eerst geen contacten. Heerlijk moet ik bekennen. Eindelijk een dagje lekker ontspannen en niet sociaal doen. Ook wel eens lekker. Ik heb twee keer gesnorkeld die dag en heb een grote schildpad gezien en vissen in alle kleuren van de regenboog. Helaas geen haai of de nemo vis. Misschien op Bali!
​Maandag 15 mei doe ik een waterval tour. Ik vertrek om 7 uur in de ochtend met een busje langs allemaal mooie locaties met prachtige watervallen. De Millaa Millaa waterval is het meest indrukwekkend. Hier is de Herbal Essence reclame opgenomen en dus moeten wij allemaal de zelfde move maken in het water. Zie foto's. Leuke mensen in de bus van verschillende leeftijden. Het was een top dag! Helaas zagen we geen vogelbekdier of boomkangaroe maar ach... Je kan niet alles hebben.
​Die avond ga ik naar de bbq van het hostel waar ik Emoe, krokodil en kangaroe eet. Mijn favoriet is Emoe. Pittig stukje biefstuk. Ook dat was erg gezellig. Het hostel waar is verblijf is mijn favoriet van mijn reis. De sfeer is goed en de uitstraling is gezellig. Ik besef me hier dat ik me tegenwoordig meer thuis voel in een hostel dan in een hotel. Veel gezelliger en knusser! Na de bbq ga ik nog op stap in Cairns want ook dat moet ik toch gedaan hebben.
​Cairns is een leuk stadje/dorpje waar ik graag nog wat langer was gebleven.

Maandag 16 mei maak ik me klaar voor mijn vertrek uit Australië. Ik koop mijn laatste souvenirs en ga nog naar de kapper om mijn haar bij te kleuren. Dat is misschien toch verstandiger in Australië dan in Indonesië. Ik ben wel rond de 100 euro lichter want de kappers in Australië zijn duur. Het resultaat is wel erg mooi!
​Daarna zoek ik Rianne nog op om afscheid te nemen. Helaas hebben we geen tijd gehad om bij te kletsen. Misschien lukt dat over een tijdje in Nederland weer.
Rond 18.45 uur vertrek ik samen met Mathias naar het vliegveld. Mathias komt uit België en heeft dezelfde vlucht als mij. We komen aan bij de checkinn en blijken een exit ticket te moeten hebben uit Indonesië voor de 30 dagen voorbij zijn. Dit wisten we beide niet... Dus nog snel een bootticket kopen voor 30 euro die we weer kunnen annuleren. We vertrekken om 10.15 uur uit Australië en komen 2 uur terug in de tijd om 0.40 uur aan op Bali.

​Daag Australië! Ik hoop je weer eens te zien!

1. Esther:
    17 mei 2017
    Wat een trips heb je gemaakt! Je hebt zo te lezen optimaal gebruik gemaakt van je tijd in Australië, nu de andere wereld van Indonesië in!
    Veel plezier!
  2. Baukje:
    17 mei 2017
    hoi schat.dit pakken ze nooit weer af
    wat beleef je veel super mooi
  3. Aaldert:
    17 mei 2017
    Wat een belevenissen allemaal. Wie reist kan veel verhalen. Dat gaat jou goed af. Veel plezier op je volgende stap: Bali!
  4. Rinus:
    18 mei 2017
    Wat heb jij weer heel wat mee gemaakt wat een avontuur ik hoop dat deze ze reis ook weer goed afloop veel plezier en liefs van rinus xxx
  5. Sandra K:
    19 mei 2017
    Famke! Wat een mooie reis maak jij tot nu toe :-), ook zo fijn om te lezen dat je je goed redt en je je ook goed vermaakt zo met alles en iedereen. Ik ben jaloers op je snorkelexperience, hoe gaaf is het om een schildpad zo voorbij zien zwemmen :-)! Nu weer op een heel ander continent met zijn eigen charmes en belevenissen. Have fun leave!