Australië

29 april 2017 - Noosa Heads, Australië

Wekelijks wacht op een moment van verveling. Een moment waarop ik mijn blog kan bijwerken. Niet alleen voor jullie maar ook voor mezelf. Vervelening is er bijna niet. Er is altijd wat te doen en overal ontmoet ik weer leuke nieuwe mensen waar ik de dag mee door breng. Rust moet ik bewust nemen. Vandaag is die dag.

Momenteel ben ik in Noosa. Eerst zal ik kort samenvatten wat ik de afgelopen 2 weken gedaan heb.

Sydney:
Zaterdag 15 april zet Sabrina me af bij mijn hostel. Die dag verken ik de stad. Darling Harbor is een mooie toeristische plek langs het water waar ik langs wandel. Die avond ontmoet ik Aleksandra en Monika in Darling Harour. Beide ken ik nog uit Nieuw Zeeland en het is leuk om ze weer te zien!
Zondag 16 april hebben we een dagtrip gemaakt naar de Blue Mountains. Door alle schoonheid van Nieuw Zeeland heb ik deze plek als minder spectaculair ervaren. Het was desondanks een gezellige dag met Deni en Aleksandra. Deni en ik zullen samen een gedeelte van de oostkust langs reizen. Erg leuk om hem weer te zien na afscheid van hem te hebben genomen in Nieuw Zeeland.
​Maandag 17 april wandel ik samen met Aleksandra door de stad. We lopen langs mooie parken, monumenten, Sydney Opera House en we bezoeken en museum. Aan het einde van de middag eten we een brownie op het terras in de wijk The Rock. Een borrel in een Ierse pub als afsluiter. Het was een heerlijke toeristische dag met een lieve meid uit Polen. Door haar ontdek ik hoe gezegend we zijn in Nederland. Zij verwacht na terugkeer in Polen niet weer een verre reis te kunnen maken. Dit omdat de salarissen in Polen zo laag zijn dat hun inkomen te laag is om in het Buitenland op vakantie te kunnen. Desondanks merk ik hoe lief en dankbaar ze is. Mijn "gastgezin" in Christchurch heeft ook in Polen gewoond en vertelde ook over de bijzondere mensen en de cultuur in Polen. Na deze ontmoeting en deze verhalen ben ik erg nieuwsgierig geworden naar het land Polen en staat dit op mijn verlanglijstje voor één van mijn volgende reizen.
Dinsdag 18 april Een solo wandeling van Coogee naar Bondi beach. 1,5 uur wandelen langs de kust in de zon. Dat was genieten! Boni Beach was ik niet erg van onder de indruk. De rest van de kust was prachtig!
​Woensdag 19 april: Mijn tas pakken en om 10 uur uitchecken bij mijn hostel. Die avond vertrek ik naar Byron Bay met de bus van 18 uur. Zo'n dag is altijd een beetje onhandig omdat je de hele dag aan het wachten bent. Uiteindelijk ben ik nog naar de markt geweest en heb ik gesproken met een schoonheidsspecialist uit Nepal. Het ontmoeten van deze mensen uit de verschillende landen en het horen van hun verhalen vind ik één van de bijzonderste kanten van mijn reis. Het inspireert me en maak me dankbaar voor wat ik allemaal heb.
​Sydney is een stad met veel schoonheid. Ik had er zeker nog langer kunnen blijven maar het is niet een stad om te ontspannen. Het inspireert je om vooral heel veel te gaan doen. Melbourne of Sydney? Beide hebben hun charme en ik zou niet kunnen kiezen.

Byron Bay:
​19 april nemen we om 18 uur de bus naar Byron Bay. We komen daar de volgende dag aan om 7 uur in de ochtend. Dat wordt dus slapen in de bus. Dat is best een opgave maar uiteindelijk heb ik zo'n 6 uurtjes kunnen slapen/rusten. Je wordt tussendoor wakker van de buschauffeur die omroept dat we op bepaalde locaties zijn gearriveerd.
​20 april komen we aan en moeten we eerst een tijdje wachten voordat we in kunnen checken. Samen met Deni verken ik  het schattige "hippie" dorpje. Je kan hier surfen, winkelen, eten, drinken en relaxen. Op het surfen na heb ik dat dan ook gedaan. We hebben de lighthouse walk gedaan. Dat is een wandeling van ongeveer 2 uren. Tijdens deze wandeling hebben we weer leuke mensen ontmoet waar we na 3 nachtjes helaas weer afscheid van moesten nemen. Byron is een plekje waar ik zeker langer had willen blijven. Helaas is mijn schema voor de laatste weken Australië strak gepland ivm mijn vlucht naar Indonesië op 16 mei.

Surfers Paradise:
​Van te voren hoorden we dat dit een Gosttown is. Een stad die zijn tijd gehad heeft. 23 april kwamen we hier aan in één van de beste hostels die ik tot nu toe gehad heb. Een heerlijk zwembad met strandbedden en een hottub. De stad is erg mooi naar mijn mening. Hoge gebouwen en een strakke aankleding van de straten. Veel winkels en leuke shops. Hier blijven we 2 nachten en 2 dagen. We hebben vooral bij het zwembad gelegen en genoten van het mooie weer.

Brisbane:
​25 april kom ik in de avond aan in Brisbane. Het werd me afgeraden hier heel lang te blijven. Het is namelijk "weer" een stad. Dus hier blijf ik 2 nachten en in totaal eigenlijk maar 1 hele dag. Woensdag 26 april maken we een stadswandeling met 2 Australische dames. Een wandeling die geregeld is door het hostel waar we verbleven. De twee dames vertellen ons iets meer over de Aboriginals. Een onderwerp wat mijn juist weer erg interesseert. De Aboriginals hebben erg veel problemen in Australië. Te denken aan alcohol en drugs. We spreken over de oplossingen en oorzaken van de problemen die deze bevolkingsgroep heeft. Een onderwerp die mij als "social worker" natuurlijk boeit.
​Die avond eten Deni en ik sushi in de stad bij een echt sushi restaurant. Nu weet ik wat echte sushi is. Ik dacht nog aan mijn lieve collega Hannie die ook gek is  op sushi. Met haar heb ik gesprekken gehad over "goede" sushi. Hannie; nu weet ik het verschil! Donderdag 27 april op Koningsdag vertrek ik in de ochtend alleen naar Noosa. Even een dag voor mezelf... Dacht ik...

Noosa:
De bus is druk en ik ga naast een blonde meid zitten. Nederlands! Haar naam is Sharon en woont in Amsterdam. Aan één stuk door hebben we gekletst over wat we op onze reis tot nu toe gedaan hebben en wat we nog gaan doen. We worden FB vrienden misschien zien we elkaar weer elders in het land of de wereld!
Rond 2 uur kom ik aan in het hostel en blijkt de dame van de receptie ook Nederlands te zijn. Juliet woont al lange tijd in Australië en gaat zaterdag verhuizen naar Sydney. Daarna gaat ze samen met haar Britse vriend een plan maken om terug te keren naar Europa. Ze mist haar familie en na enkele jaren uit Europa te zijn geweest willen ze terug.
Die dag wandel ik over het strand en bel ik met mijn beste en langste vriend. Het is altijd fijn om weer even in contact te zijn met Nederland. Al zijn sommige gesprekken minder vrolijk…
In de avond is er rond 6 uur een introductie en ontmoet ik Carolin uit Duitsland. Ook een 34 jarige dame die om dezelfde redenen aan het reizen is als mij. Herkenning zorgt altijd voor verbinding en met haar heb ik een erg gezellige avond. We kletsen over werk, reizen, liefde, vriendschap en de toekomst. We zullen elkaar nog weer zien op andere plekken in Australië.

Ow jeetje het was Koningsdag… Daar heb ik totaal niks van mee gekregen behalve dat ik een aantal filmpjes en foto’s op facebook, instagram en snapchat tegen kom de volgende dag. Gelukkig heb ik niks gemist daar in het koude kikkerlandje.
Vrijdag 28 april doe ik een coastalwalk van 2 uren. Heerlijke wandeling langs de kust. De woeste zee klapt tegen de rotsen. Wat is de wereld mooi! De zon schijnt en ik geniet van mijn ochtend! Die dag komt Deni me weer vergezellen. In de middag hebben we lekker op het strand gelegen. ’s Avonds maak ik weer eens mijn eigen maaltijd. Een pastasalade met zalm. Je wordt creatief met eten als je aan het reizen bent.

Nu 8 weken geleden ben ik vertrokken mijn lijf wordt een beetje moe. Dus vandaag een heerlijke rustdag. Gelezen op de veranda van mijn hostel en een wasje gedaan. Ook deze dagen moeten er zijn al is er altijd wel iets te doen! Ik geniet elke dag al doe ik niet veel. Eén van mijn hoogtepunten op mijn reis zijn de mensen die ik ontmoet. Wat zijn mensen uniek, bijzonder en interessant. Al heb ik door mijn werk al veel mensen mogen ontmoeten. De mensen op reis hebben toch allemaal een uniek verhaal en een sociaal hart. Ik vind het bijzonder hoe snel je op zo’n reis contact maakt en verdrietig bent als je mensen weer achter je laat. Mijn conclusie is: I love people! (Gelukkig maar want anders heb ik het verkeerde beroep uitgekozen ;-))

1. Sandra K:
    29 april 2017
    Fijn om weer een blog te lezen, dat je zo geniet van je reis en de mensen om je heen. 8 weken zijn omgevlogen of niet! En over 2 weken weer een heel ander land dat op je wacht :-)! Dikke tût Sandra
  2. Sylvia:
    29 april 2017
    Heerlijk zo'n mooi reisverhaal te lezen van jou. Je kan ook goed schrijven. Inderdaad wat kunnen mensen bijzonder en uniek zijn. Goed van je om daar je intresse in te tonen, maar daar ben jij een kanjer in. Ik hou ook van mensen en vind het fijnom te horen en zien hoe zij leven. Lieverd fijn om te horen dat je zo geniet en het naar je zin hebt. Dikke knuffel
  3. Hannie:
    29 april 2017
    Wat een geweldige ervaringen allemaal, Anita! Ben zo benieuwd hoe het je als mens heeft veranderd. En die sushi....daar ben ik nou ook zo benieuwd naar. Moet ik dus ook maar naar Australië :) Liefs, Hannie
  4. Rinus:
    29 april 2017
    Hoi Anita Fijne dat jij je zo vermaak en dat je steeds nieuwe mensen ontmoet veel suc6 en tot horens liefs rinusxxx
  5. Hillie plantinga:
    29 april 2017
    Met t lezen van jou verhalen leef ik mij helemaal in , hoe t zou zijn als ik dit van mijn lijst af zou kunnen schrijven veel plezier nog Anieta !
  6. Huite:
    29 april 2017
    Hahah skeet mooi verhaal dikke tut Fedde en van mei .
  7. Esther:
    29 april 2017
    Heerlijk zo'n inkijk in je leven daar! En goed om zo hier en daar een moment voor jezelf te creëren!
  8. Aaldert:
    29 april 2017
    Wat ben ik toch jaloers op datgene wat je daar down under allemaal ziet en meemaakt. Geniet er verder van, Anita. Heel veel plezier en goede reis